Onlangs gaf ik een interview aan de Quote.
Dankzij zijn tijd als presentator bij de Evangelische Omroep werd Jan van den Bosch een boegbeeld van christelijk Nederland. En een zeer succesvol ondernemer. ‘Ik houd van een band opbouwen. Je netwerk is je nettowaarde’
‘Vader in de hemel, dank u wel dat ik Olivier heb mogen leren kennen. Dat we hier mogen zitten, dat het artikel de lezers mag raken en dat ze mogen weten dat ze geliefd zijn. U die de schepper van hemel en aarde bent en die oneindig van mensen houdt. Amen.’ Dit zal het eerste interview in de bijna veertigjarige geschiedenis van Quote zijn dat met een gebed begint.
Booming zakenimperium
Maar dat hoort nu eenmaal bij Jan van den Bosch (74), die al ruim vijftig jaar christelijke televisie maakt. Eerst bij de EO, waar hij de bedenker en presentator was van de EO Jongerendag en inmiddels al 25 jaar met het programma Hour of Power, rondom de Amerikaanse tv-dominee Bobby Schuller. Op dezelfde zondagochtend dat Harry Mens zich door een uurtje gesponsorde televisie heen stamelt op RTL5, is Van den Bosch een paar uur eerder maar liefst twee keer achter elkaar te zien, om ook de uitslapende christen een kans op kijken te geven.
Van den Bosch is een opvallende verschijning. Met zijn gebruinde kop en voor een zeventiger nog opvallend blonde haren doet hij denken een van die Hollanders die ervoor kiezen om te overwinteren aan de Spaanse Costa del Sol. Een weinig aantrekkelijke gedachte voor de hyperactieve Van den Bosch, die nog altijd werkweken maakt waar hij met gemak de zeventig uur aantikt. Want wat veel van zijn trouwe kijkers niet weten, is dat hij ook een booming zakenimperium heeft opgebouwd, bestaande uit elf bedrijven, variërend van vakantieparken tot reisorganisaties en een mediabedrijf.
Lees hier het hele artikel (PDF, opent in nieuw venster)
Tekst: Olivier van Kuyen
Beeld: Maurits Giesen